Lessen & cursussen
Urban Myth - We hadden liefde, we hadden wapens - (Urban Myth) - publiciteitsfoto liggend.jpg

Rhythm, blues and soul

Urban Myth - We hadden liefde, we hadden wapens - (Jean van Lingen) - scenefoto 1.jpg
Jean van Lingen

Rhythm, blues and soul

Urban Myth - We hadden liefde, we hadden wapens - (Jean van Lingen) - scenefoto 2.jpg
Jean van Lingen

Rhythm, blues and soul

Urban Myth - We hadden liefde, we hadden wapens - (Jean van Lingen) - scenefoto 4.jpg
Jean van Lingen

Rhythm, blues and soul

Urban Myth - We hadden liefde, we hadden wapens - (Jean van Lingen) - scenefoto 8.jpg
Jean van Lingen

Rhythm, blues and soul

Urban Myth - We hadden liefde, we hadden wapens - (Jean van Lingen) - scenefoto 11.jpg
Jean van Lingen

Rhythm, blues and soul

Urban Myth - We hadden liefde, we hadden wapens - (Jean van Lingen) - scenefoto 13.jpg
Jean van Lingen

Rhythm, blues and soul

Urban Myth

We hadden liefde, we hadden wapens

Een topcast bestaande uit o.a. musicalster Carolina Dijkhuizen, Hajo Bruins, Pearl Jozefzoon en Tarikh Janssen brengt de succesvolle voorstelling We Hadden Liefde, We Hadden Wapens - naar de gelijknamige roman van Christine Otten - opnieuw op de planken. We Hadden Liefde, We Hadden Wapens is een muzikale voorstelling over de Amerikaanse burgerrechtenbeweging in de jaren 60 verrijkt met de rhythm & blues en soul uit die tijd. Het vertelt het verhaal van Robert F. Williams, voorvechter van gelijke rechten voor de Afrikaans-Amerikaanse gemeenschap.

Het is 1961. In het streng gesegregeerde zuiden van de Verenigde Staten leven zwart en wit tot in bizar detail van elkaar gescheiden. Hier strijdt Robert F. Williams, een belangrijke aanjager van de burgerrechtenbeweging, voor gelijkheid en tegen de agressie van de Ku Klux Klan en het lokale gezag. Hij roept de zwarte gemeenschap op zich te bewapenen. Williams wordt al snel als staatsgevaarlijk beschouwd en hij vlucht met zijn gezin naar Cuba en later naar China. Wat was de impact van zijn strijd op zijn familie? Hoe was het om zijn vrouw en zoon te zijn? Nu, ruim 60 jaar later zet Black Lives Matter zich nog steeds in tegen ongelijke machtsverhoudingen en het misbruik daarvan. Hoe verhoudt de strijd van toen zich tot het protest van nu?

 

Recensies

  • Volkskrant

    "Met een nieuwe sterrencast en een enerverend verhaal dat van begin tot eind fascineert."

  • Scènes

    "Een voorbeeldige voorstelling die deze toeschouwer rigoureus raakte."

Ook leuk!