Lessen & cursussen
Collectie het Paradijs - Vormen van Opdringerigheid - (fotograaf onbekend) - publiciteitsfoto vierkant.JPG

Toenemende druk op de eigen ruimte

Collectief het Paradijs - Vormen van Opdringerigheid - (Bart Grietens) - scenefoto (4).JPG
Bart Grietens

Perspectives on the increasing pressure

Collectief het Paradijs - Vormen van Opdringerigheid - (Bart Grietens) - scenefoto (5).JPG
Bart Grietens

Toenemende druk op de eigen ruimte

Collectief het Paradijs - Vormen van Opdringerigheid - (Bart Grietens) - scenefoto (7).JPG
Bart Grietens

Perspectives on the increasing pressure

Collectief het Paradijs - Vormen van Opdringerigheid - (Bart Grietens) - scenefoto (8).JPG
Bart Grietens

Toenemende druk op de eigen ruimte

Collectief het Paradijs - Vormen van Opdringerigheid - (Bart Grietens) - scenefoto (6).JPG
Bart Grietens

Perspectives on the increasing pressure

Collectief het Paradijs

Vormen van Opdringerigheid / Forms of Intrusiveness

Acht mensen opeengepakt in een metro. Acht mensen alleen in hun appartement. Acht mensen vast in hun eigen hoofd. In het drieluik Vormen van Opdringerigheid onderzoekt Collectief Het Paradijs drie perspectieven op de toenemende druk op de eigen ruimte.

De overvolle metro crasht en lanceert de acht reizigers naar hun privésferen. De opdringerigheid volgt ze tot in hun slaapkamers waar de overprikkeling van de buitenwereld zich een weg naar binnen baant. Er rest hen nog maar één laatste toevluchtsoord: het eigen hoofd. Maar hoe veilig is deze plek?

In een samenleving waar Fake News, polarisatie en de oproep tot ‘verbinding’ steeds wanhopiger klinkt, kunnen we misschien niet anders dan ons met de beste bedoelingen aan elkaar opdringen. Na Paradijsvertraging en de Parade voorstelling over opdringerigheid diept Collectief Het Paradijs dit thema verder uit tot het drieluik Vormen van Opdringerigheid, in regie van respectievelijk theatermaker Ko van den Bosch, bewegingskunstenaar Jakop Ahlbom en choreograaf Nicole Beutler.  

Goed om te weten
Indien de voorstelling niet kan plaatsvinden, hanteren wij een annuleringsbeleid waarbij je kunt kiezen uit ‘restitutie’ of ‘digitaal tegoed’. Je kunt hierdoor met een gerust hart kaarten reserveren.

In english
Eight people squeezed together in a subway carriage. Eight people alone in their apartments. Eight people stuck in their own minds. In the Forms of Intrusiveness triptych, Collectief Het Paradijs explores three perspectives on the increasing pressure on people’s private space.

The crowded train crashes, launching the eight passengers into their respective private lives. The intrusiveness follows them all the way into their bedrooms, where overstimulation from the outside world forces its way inside. Ultimately, there is only one safe haven left for them to escape to: their own minds. But how safe is that space?

In a polarised society teeming with fake news, the cry for ‘connection’ sounds increasingly desperate and perhaps we have no choice but to intrude on each other with the best of intentions. Following Paradijsvertraging (Paradise Delayed) and their performance about intrusiveness at Parade, Collectief Het Paradijs delves even deeper into this theme in the Forms of Intrusiveness triptych, directed by theatre maker Ko van den Bosch, movement artist Jakop Ahlbom and choreographer Nicole Beutler, respectively.

 

Ook leuk!